خانه / اخبار سرخه / اخبار سال 94 / حشمت اللشکر خورشیدی که هرگز پشت ابر نمی ماند

حشمت اللشکر خورشیدی که هرگز پشت ابر نمی ماند

به بهانه سالروز فوت حاج حشمت؛ حشمت اللشکر خورشیدی که هرگز پشت ابر نمی ماند

نود وچهارسال پیش درچنین روزی مطابق با روز سه شنبه هفدهم اسفند ماه سال ۱۲۹۹ هجری شمسی مصادف با ۲۷ جمادی الثانی ۱۳۳۹ هجری قمری و ۸ مارس ۱۹۲۱ میلادی فرزند دلاور و خدمتگزار سرخه به دلیل بیماری در تهران دارفانی را وداع گفت . او که یکی از سرداران دلیر و قدرتمند اواخردوران قاجار بشمار می آمد ، همواره مورد توجه خاص دولت مرکزی به ویژه شخص سلطان وجیهه الله میرزا (سپهسالار اعظم) فرزند فتحعلی شاه قاجار بود .متاسفانه فوت این بزرگوار مصادف با کودتای رضا خان و نابسامانی کشورمی گردد . ولی در این هنگام علیرغم ان که سپهسالار اعظم فوت کرده بود ، و برادرش سلطان مجید میرزا ( عین الدوله ) نیزدر زندان بسر می برد ، عین الدوله توسط عوامل خود ترتیبی داد تا جنازه این مرد بزرگ با احترام در تهران تشیع و در جوار مرقد حضرت شاه عبدالعظیم (ع) در اطاقی مجاور اطاق سپهسالار اعظم به خاک سپرده شود .نزدیک یک قرن از وفات این خدمتگزار می گذرد . دست تقدیر چنان کرد که در سال های اخیر بدلیل گسترش و نوسازی حرم حضرت شاه عبدالعظیم (ع) ، مقبره ایشان نیز همانند خیلی از قبور دیگر از بین برود . اگر امروزه دیگر زائرین حضرت شاه عبدالعظیم (ع) اثری از قبر این بزرگوار نمی بینند تا یادی از او نمایند ، مردم قدرشناس سرخه نه تنها امروز بلکه تا ابد یادش را گرامی می دارند . وقتی تاریخ زادگاهم را مرور می کنم . در یک دوره طولانی خاطراتی کوچک وبزرگ از این راد مرد سرخه مشاهده می شود ، که موجب ماندگاری نام ایشان در سرخه شده است .بی مناسبت نخواهد بود اگر به مناسبت نود وچهارمین سال در گذشت حشمت اللشکر به پاس یکی از اقدامات ماندگار ایشان سر تعظیم فرود آوریم و برای شادی روحش فاتحه ای قرائت نمائیم .

من به عنوان فردی از نسل سوم بعد از این بزرگوار به او می گویم :

حاج محمد ابراهیم عزیز اگر مظفرالدین شاه قاجار تورا به حشمت اللشکر ملقب نمود ، الحق که شایسته چنین عنوانی بودی .

سپاس بر تو که درسفرهای عنفوان جوانی آنچنان تجربه اندوختی ، که با روحیه خشن نظامی ، به جای حکومت بر مردم ، کاشانه خود را در قلوب همشهریانت بنا کردی .

سپاس بر تو که همیشه به فرزندانت می گفتی (( با مردم باشید ، نه بر مردم )). که الحق فرزند راستین تو حاج ابوطالب ( حاج سلطان ) در این کار از تو پیشی گرفت .

سپاس بر تو که در زمان قیام مشروطه ،همزمان با به وجود آمدن نهضت سوادآموزی در کشور ، برای آن که سرخه از سایر ایالات مهم کشور عقب نماند . اقدام به تاسیس مدرسه نوین نمودی . اگر شهر سمنان با توجه به جمیعت خود تعداد ۴ مدرسه دولتی ، سنگسر ( مهدی شهر ) و شهمیرزاد هرکدام یک مدرسه احداث نمودند . تو هم همزمان برای جوانان اندک زادگاه خود با کسب مجوز از وزارت معارف ، اوقاف و صنایع مستضرفه . اولین مدرسه رسمی سرخه را با هزینه شخصی در محله ( لوواسینیک ) تاسیس نمودی . و تمامی هزینه تحصیل محصلین ، حقوق پرسنل و هزینه نگهداری مدرسه را به عهده گرفتی . وبا استخدام آموزگاران لایقی ، همچون آقایان یغمائی ها و شیخ فضل الله و عطاالله محقق مدت ۷ سال برای تربیت جوانان این دیار تلاش نمودی . ناگفته نماند علیرغم آن که در آن دوران روحانیون با توسعه چنین مدارسی در کشور به شدت مخالفت میکردند . و حتی دانش آموزان آن را بچه های بابی می نامیدند . خوشبختانه مدرسه ای که برای سرخه تاسیس نمودی با چنین مشکلی مواجه نبود . وخوشبختانه مورد حمایت بیدریغ روحانی برجسته سرخه ، آیت الله فیض قرار گرفت و توانست به کار خود ادامه دهد .

با توجه به این که پس از فوت تو به دلایلی مدرسه هم موقتاً تعطیل می گردد . اما پس از هفت ماه توقف ، این مدرسه توسط آقای حاج میرزا علی پیوندی به اتفاق همسرش مجدداً بازگشائی و متاسفانه به سبک گذشته ( مکتب خانه ) اداره میشود . دو سال بعد به همت سه نفر از دانش آموختگان همین مدرسه ، به نام های آقایان شیخ یوسف پیوندی ، میرزا محمد پیوندی ( حکیم باشی ) و حسین آقا پیوندی این مدرسه بار دیگر آغاز به کار می نماید . متاسفانه در این دوره مدرسه به صورت ملی ( غیر انتفاعی امروزی ) اداره می شد .و محصلین خاصی می توانستند از آن استفاده نمایند .

اما چراغ علمی که در سرخه روشن نموده بودی ، موجب شد تا مردم تشنه علم ، بیشتر به مسئولان وقت فشار وارد آورند . خوشبختانه پس از فروکش نمودن تنش های مملکت بعد ازکودتا رضا خان ، پس از ۱۰ سال اولین مدرسه ی دولتی سرخه تاسیس و مجدداً فراگیری علم برای تمامی علاقه مندان   از سر گرفته شد . و یا این که وقتی نوه پسر عمویت با بهره جستن از ایده تو پس از ۳۶ سال چراع علم آموزی را برای بانوان در سرخه روشن نمود . همه مردم سرچشمه این افتخارات را در افکار شما می بینند .

سپاس بر تو که در دوران جهل و جهالت اولین مدرسه سرخه را با هزینه خود بنا نهادی ، و فرمان دادی که تمامی جوانان سرخه اجباراً باید به مدرسه بروند . دوست داشتی فرزندان رعایای تو بیاموزند و دانا شوند . تا همواره بر رعایاهای مناطق دیگر ارجع باشند . بله ، آن ها آموختن ویاد گرفتن تا فرزندان خود را بیشتر از آنچه که خود می دانند بیاموزند .وبدین سان فرزندانشان فرزندان خود را . اکنون با افتخار اعلام می کنیم سرخه به نسبت جمیعت اندک خود بیشترین متخصص ، دانشمند ، پزشک ، سیاستمدار ، استاد ، وکیل ، وزیر ، مدیر و ….. را دارد . و این ها همه از نتایج اولین نهال علمی که در سرخه غرس نموده ای می باشد . شاید اگر این حرکت در آن روز انجام نمی شد ، امروز من وسایر همشهریانم همانند خیلی از مردم روستاهای کشور در آغازین قدم های تحول بودیم .

ای کاش امکان داشت تو را از خواب ابدی برخیزانم تا ببینی نهالی که غرس کرده بودی مدت مدیدی است به باغی پر ثمر مبدل گشته است . ولی می دانم که همواره روح بلند تو ناظر بر توسعه زادگاهت می باشد . نا گفته نماند :اگر تو در آن ایام حاکم سمنان بودی و چنین می اندیشیدی . امروز نوه دختری پسر عمویت رئیس جمهور قدرتمند کشور ایران اسلامی است و با تمام توان در راه استیلای کشور گام برمیدارد .

یادت میاد روز سیزده بدر در پاسخ خواهر که گفته بود (( برادر، مردم از اجباری کردن تحصیل جوانان توسط تو ناراضی هستند )) . با نگاهی پر از استفهام گفتی : (( مهم نیست چون من به فکر فردای سرخه هستم ، امروز که گذشت )) . ای فرزند برومند سرخه به آرزوی دیرینت رسیدی ، آرام بخواب که زادگاهت به همت فرزندان برومند خود چنان درخشیده که چشم جهانیان به آن دوخته شده است . اگر طرح توسعه شهر بخشی از دارالحکومه تورا تخریب نموده ، اگر معبری ، مدرسه ای و ….. مزین به نام تو نیست . اگر آموزش وپرورش مرکز تعلیم وتربیت امروزی تو وخاطرات تو را فراموش کرده ، هرگز مهم نبوده ونخواهد بود ، چون خدشه ای برنام افتخار آفرینت وارد نمی آورد . به خاطر آن که تو (( با مردم بودی نه بر مردم )) . از طرفی کماکان مردم فهیم سرخه قدرشناس می باشند . چون می دانند ناسپاسی ها و قدر نشناسی ها ، خود عاملی است بسیار مهم در عقب ماندگی ما از کاروان تمدن…

روحت شاد . نامت ماندگار . آرمانت پر طرفدار

بااحترام : بیژن پیوندی

اصفهان – اسفند ۱۳۹۴

 

 

 

 

درباره sorkhe.net

انجمن رسالت قلم سرخه یکی از فعال ترین سازمانهای مردم نهاد در بیش از یک دهه اخیر می باشد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید

اطلاعیه مسابقه کتابخوانی استاد عشق

انجمن رسالت قلم سرخه و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سرخه با همکاری دیگردستگاه …

۳ نظرها

  1. زین العابدین پیوندی

    سلام جناب بیژن گرامی خسته نیاشید از افتخارات مرحوم حاج حشمت گفتی قدر شناسی کردی ولی خدمات اجداد ما در سرخه خیلی بیشتر و مهمتر از مواردی است که فرمودید. در مذاکرات تلفنی عرض کردم جد مرحوم ما میرزا غلامعی پیوندی جراح بعنوان نمونه کتاب ۱۳۴ صفحه ای ویژه چشم تحت عنوان نورالابصار دا رد که تخصصی بوده و در اردوی شاهرود خطی کرده که برای حفظ آن تحویل کتابخانه رضوی شده و کپی ان نیز به دانشگاه شهید بهشتی تهران و ….. تحویل شده است همچنین فعالیتهای فرزند این پزشک حاذق بنام میرزا زین العابدین پیوندی جراح باشی است که فراتر ازاینهااست. من شخصا از بیماران پیر و سالخورده ایشان که از معتمدین هم بودند شنیدم که برای معالجه سرطان خانمی سینه او را با جراحی برداشت و بیمار سالها زندگی میکرده .و این گونه موارد بسیار است .باید گفت خدمات ایشان در سمنان و سرخه و گرمسار و بلاد اطراف بوده که زبانزد پیرمردان و زنان بوده و هست.در این زمینه مطالب زیادی هست که باید ثبت شود.شما قطعا میدانید اجداد ما از مرحوم حاج محمد علی خان تا به امروز منشع خدمات بیشماری در همه زمینه ها در منطقه بودند که قابل ذکر و ثبت میباشد. روحشان شاد راهشان پر رهرو باد. مواردیکه تا کنون تهیه شده باید تکمیل شود هر چند باید از عزیزان تشکر کرد ولی ناحقی یزرگی را روا داشتند که باید جبران شود. ان شاءالله

  2. عموزاده گرام حاج زین العابدین عزیز
    درود برشما و سپاس از ابراز محبتی که فرموده اید . به آگاهی شما بزرگوار می رسانم تا آنجا که امکان داشته اطلاعات تاثیر گذار مربوط به افراد دودمان پیوندی گردآوری ودر کتاب های (( شجره نامه دودمان پیوندی )) و (( سرخه در گذرگاه تاریخ )) درج گردیده است . که به مناست ایام خاص ، برخی از اطلاعات به صورت پراکنده در سایت های مربوط به شهرستان سرخه منتشر می گردد . امید آن که با چاپ کتاب ها بتوانم وقایع مرتبط با سرخه را به گونه ای به آیندگان منتقل نمایم .

  3. مجتبی عبدالهی

    درود بر شرف این بزرگوار .
    بنده سرخه ای نیستم اما مردم سرخه رو به دلیل هوش بالایی که دارن تحسین می کنم . امیدوارم خودم و تمامی مردم این سرزمین مانند این بزرگوار(حشمت اللشکر) در راه آبادانی کشور عزیزمان – هر چند اندک – بکوشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *