خانه / اخبار سرخه / اخبار سال 95 / سایه شوم رکود بر بازار سرخه/بی رونقی در زادگاه رییس جمهور بیداد می کند

سایه شوم رکود بر بازار سرخه/بی رونقی در زادگاه رییس جمهور بیداد می کند

رکود و تورم بر بازار کسب و کار شهرستان سرخه نیز سایه افکنده و بازار را از رونق انداخته است.

نزدیکی به ایام عید و داغ شدن بازار خرید و فروش در این ایام بهانه ای برای جستاری در وضعیت کسب و کار؛ به همین دلیل به سراغ یکی از فروشندگان قدیمی پوشاک در سرخه رفتیم؛ تا اوضاع را از زبان ایشان جویا شویم.

این فروشنده پوشاک  هم اکنون صاحب دو دهنه مغازه مردانه و دیگری بچه گانه در مجتمع تجاری در هسته مرکزی شهر سرخه است، در ابتدا از تجربیات چندین و چندساله خود و انواع و اقسام مشتریانش گفت و در لابه لای سخنانش نیز خاطراتی را بیان کرد.

نزدیکی شهرهای کوچک به بزرگ مشکل بی رونقی کسب در این شهرها

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا مجتمع غالب اوقات خالی از خریدار است و آیا این بی رغبتی مربوط به بی کیفیتی اجناس است یا دلیل دیگری دارد، گفت: کیفیت اجناسی که در این مجتمع به فروش می رسد با اجناسی که در سمنان و دیگر شهرها فروخته می شود برابری می کند؛ اما این بی رونقی کسب در این مجتمع دلایل متعددی دارد که یکی از آنها که شاید مهمترین دلیل نیز باشد نزدیکی سرخه به شهری بزرگتر یعنی سمنان و از طرفی نزدیکی استان به پایتخت است.

این فروشنده خاطرنشان کرد: البته برخی افراد نیز برای پُز دادن یا فخرفروشی نیز که باشد از سرخه خرید نمی کنند و می آیند و می گویند ما این لباس یا کفش یا فلان کالا را از تهران یا از سمنان خریده ایم و به این کار را مایه افتخار و فخر و مباهات خود می دانند؛‌حال وقتی کمی جستجو می کنی شاید کالایی که خریداری کرده قیمتش چندبرابر همان کالایی باشد که در سرخه موجود است؛‌ اما امان از چشم و هم چشمی هایی که البته بین خانم ها بیشتر دیده می شود و این نیز می تواند دلیل دیگری بر این مسئله باشد.

بازار خراب است

وی در پاسخ به این سؤال که علت خالی بودن برخی از مغازه های این مجتمع و عدم راه اندازی مجتمع جدید دیگری که مدتها از زمان افتتاحش می گذرد را اینگونه گفت:‌ رکود و سایه ای که این موضوع بر کسب و کار انداخته است؛‌ علت اصلی بی رغبتی برای سرمایه گذاری در این بازار است.

این فروشنده معتبر پوشاک در سرخه ادامه داد: از دیگر دوستانم که در مجتمع ها و پاساژهای سمنان همچون بردیا و ققنوس مشغول به کار هستند؛ شنیدم که در آنجا یک دفعه ۲۰ مغازه خالی شد و یا در ققنوس که در ابتدا عده زیادی از فروشندگان بدانجا رفتند؛ حالا دیده می شود که یکی یکی مغازه ها در حال خالی شدن است و اجاره بهای سنگین و نبود مشتری و کسادی بازار خرید و فروش از علل اصلی این ماجراست.

وی با اشاره به رکودی که در بازار کسب و کار کنونی وجود دارد، گفت:‌ یکی از مهمترین عوامل این رکود تورم است؛ تورمی که یکباره به وجود نیامد و چندین سال است بیش از همه دو طیف کارگر و کارمند را گرفتار کرده است و بازار را از رونق انداخته است.

سنخیتی بین تورم و افزایش حقوق کارمند و کارگر وجود ندارد

این فروشنده بیان داشت: دیگر اقشار تولید کننده در جامعه همچون کشاورزان و کارخانه داران شاید زیاد متوجه این تورم نشوند چون به تناسبش جنسشان را به بالاترین قیمت می فروشند و زیاد ضرر و زیان های تورم را احساس نمی کنند؛‌اما دو قشر کارگر و کارمند که خرج کننده و بِخَر هستند و نه فروشنده بیشتر درگیر هستند و این تورم را با گوشت و پوست خود درک می کنند به این دلیل که تورم موجود با افزایش حقوق کارگران و کارمندان هیچ سنخیتی ندارد.

وی گفت:‌ به یکباره ما شاهد افزایش تورم از ۱۵ به ۴۷ درصد بودیم؛‌ مسلم است که کارمند و کارگری که برای مثال ۱۰ درصد در چنین شرایطی حقوقش افزایش یافته با این مابه التفاوت باقی مانده دچار عقب افتادگی مالی می شود.

این فروشنده بیان داشت:‌ در برای مثال ۱۵ سال قبل مردم می توانستند پس انداز کنند و تورم به این صورت نبود و رکود نیز اوضاعش آنقدر وحشتناک نبود؛‌ مردم هم از پس اندازهای بانکی خود استفاده می کردند و یا طلا خریداری می کردند و در موقع نیاز می فروختند؛‌ این مراجعه به طلافروشی ها آنقدر زیاد بود که طلافروشان از خرید امتناع می کردند اما اکنون می بینیم که دربه در دنبال طلا می گردند اما پیدا نمی کنند و تا زمانی که تورم باشد و رکود این عقب ماندگی مالی جبران پذیر نیست.

شناخت بازار کسب و کار لازمه سرمایه گذاری است

وی شناخت بازار کسب و کار در هر زمینه ای پوشاک و لوازم خانگی و … را بسیار مهم دانست و گفت: برخی از به ویژه سرمایه گذاران جوان در این مجتمع سرمایه گذاری کردند؛‌اما بعد از گذشت چندماه مجبور  و تحمل ضرر و زیان هنگفت مالی مجبور به بستن مغازه شان شدند؛ بنابراین باید گفت قبل از هر سرمایه گذاری باید آگاهی و تحقیق و بررسی کرد که آیا می شود در این شغل موفق بود یا خیر؛ یک کسبه با اتحادیه،‌اصناف، مالیات و تعزیرات مواجه است به محض اینکه مغازه اش سرپا شد باید هزینه دو میلیون تومانی جواز کسب را تحویل اتحادیه مربوطه خود بدهد؛ بنابراین آگاهی شرط لازم است.

درباره sorkhe.net

انجمن رسالت قلم سرخه یکی از فعال ترین سازمانهای مردم نهاد در بیش از یک دهه اخیر می باشد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید

اطلاعیه مسابقه کتابخوانی استاد عشق

انجمن رسالت قلم سرخه و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سرخه با همکاری دیگردستگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *