خانه / فرهنگ عامیانه / آئین ها / آیین خواستگاری مردم سرخه

آیین خواستگاری مردم سرخه

خواستگاری

ابتدا خانواده دختری را برای همسری پسرشان انتخاب می کردند و تحقیقات لازم برای نجابت و عفت او انجام می دادند به همین جهت مادر یا خواهر، عمه و خاله پسر به خنه دختر می رفتند و خانه را ازنظر تمیزی کنترل می کردند و دختر را از ظر سامتی بررسی می کردند مثلا با گرفتن روسری از سرش متوجه کچل بودن یا نبودن او در اثر بیماری کچلی می شوند پس از قبول کردن دختر پیغامی برای خانواده دختر می فرستادند، مبنی بر اینکه آیا اجازه خواستگاری و بقیه صحبت را دارند یا نه.(البته قبل از خوستگاری به نحوی پسر دختر را می بیند) بعد از اینکه خانواده دختر جواب مثبت دادند در یک شب معین، بزرگان و ریش سفیدان دو طرف در خانه عروس جمع می شوند و پس از کمی صحبت در مورد مهریه و خرید وسایل دیگر به توافق می رسند به این مراسم در سرخه صورت بردن میگویند.

مراسم شیرینی خوردن و بله برون (مراسم هاو گرفتن)

پس از صورت بردن ، قبل از مراسم عقد و خرید عروسی طایفه داماد که شامل “عمه و عمو و دایی و خاله و…” به مقدار زیادی سبزی ، یک سینی پنیر ، یک سینی حلوا شکری، کله قند، سطل بزرگ ماست، میوه ، شیرینی به خانه عروس می روند و البته خواهر و مادر داماد هم هدیه هایی از قبیل کفش، چادر به عروس داده می شود و داماد هم با یک دسته گل به خانه عروس می آید و خانواده عروس هم برای داماد هدیه ای می دهند. در این شب مهمان ها به وسیله شیرینی و شربت پذیرایی می شوند. بعد از صرف شیرینی یکی از بزرگان خانواده داماد قند شکن را برداشته و کله قندی که به همراه داشتند می شکند و هرکسی که کله قند جلی او پرتاب شود آنرا برداشته و از مادر داماد شیرینی می گیرد و تکه کله را تا شب عروسی نگهداری می کنند. و داماد کله قند را با مقداری برنج یا گندم برداشته و کله قند را از بالا سر عروس و به دوردست پرتاب می کند و اعتقاد دارند که قند باعث شیرینی زنگی می شود و گندم و برنج باعث رزق و روزی بیشتر می شود.

مراسم مارشوران

صبح روز قبل از عروسی خاله، عمه، زن عمو عروس خانم و خواهر شوهر و جاری عروس را به حمام می برند. همچنین سه نفر آقا داماد را به حمام می برند. این مراسم با شور و حال انجام می شود. هر دو خانواده پس از پذیرایی به خانه خود می روند.

منبع:یوسفیه، طیبه، مونوگرافی شهر سرخه،ص۱۰۵-۱۰۸

درباره sorkhe.net

انجمن رسالت قلم سرخه یکی از فعال ترین سازمانهای مردم نهاد در بیش از یک دهه اخیر می باشد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید

حضور پرشور کتاب‌دوستان در آزمون پایانی مسابقه استاد عشق۱۲

چهارشنبه، ۲۵ بهمن کتاب‌خوانان خانواده فرهنگی استاد عشق در آزمون پایانی طرح حضوریافتند. ️ این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *